Macskaleukózis (FeLv)

A onkovírusok a daganatképződés mellett más elváltozásokat is okozhatnak, beleértve a degeneratív és immunológiai rendellenességeket. A perzisztensen fertőzött, de tünetet sokszor nem mutató macskák közvetlen kapcsolattal, nyállal, orrváladékkal és leginkább vér a vér útján adják át a fertőzést. Gyakori az utcai marakodással történő fertőződés, de sajnos a fertőzés akár a méhen keresztül is átjut, így akár fertőzötten is jöhet világra egy kismacska. Bár azt mondják a macskáknak hét élete van, mégis vannak olyan vírusos betegségeik, amiket nem tudunk gyógykezelni.

A vírusfertőzés lappangási ideje nagyon változó, a vírus akár hosszú ideig is megbújhat a szervezetben tünetmentesen, majd sokszor egy jelentéktelen betegség következtében meggyengült szervezetben vírusszaporodás indul meg, és okoz lázas tüneteket. A FeLV bizonyos mértékig életkor-függő betegségnek tekinthető; fiatal kölykök esetében nagyobb a kockázata a súlyosabb fertőzésnek és gyorsabb a betegség előrehaladása is, míg a felnőttek bizonyos fokú ellenállást mutatnak. Előfordul egyre súlyosbodó vérszegénység kialakulása, fakó nyálkahártyákkal, gyengeséggel, levertséggel. A macskákban előforduló lymphomás daganatok és leukémiák nagy része mögött ez a retrovírusfertőzés áll. A fehérvérsejtek burjánzása számos szervet érinthet, így a tünetek is változatosak. Daganatok jelenhetnek meg a mellüregben, hasüregben, testszerte, még a központi idegrendszerben is. Az étvágytalanságtól, hányástól, hasmenéstől egészen a hátsó testfél bénulásáig, vizeletvisszatartási zavarig, sokféle formában jelentkezhetnek a tünetek. A vírus okozta ellenállóképesség-csökkenés miatt, gyakoriak a bakteriális, vírusos, gombás, parazitás fertőzések. A vírus az immunrendszert befolyásolva kialakíthat sokizületgyulladást és veseelégtelenséget is.

A macskaleukózis vérvizsgálatból egyértelműen diagnosztizálható. A betegség megállapítása esetén legfontosabb teendő a beteg macska elkülönítése, hogy más macskákat ne fertőzhessen. Ezután tüneti kezelést és immunerősítést tudunk alkalmazni, ameddig az állat általános életminősége nem romlik le teljesen. Mivel hathatós gyógykezelése nincs, így a védekezésre kell tenni a hangsúlyt. Manapság többféle vakcina is rendelkezésre áll, ezek célja annak megakadályozása, hogy a macskát a vírus véglegesen megfertőzze. Az állatorvosnak fel kell hívnia a figyelmet arra, hogy az általános „kombinált” oltás nem tartalmazza a leukémia elleni komponenst!

Innen töltse le a macskák vakcinázásáról szóló tájékoztatónkat!