Leptospirosis

A leptospirózis, az egyik leggyakoribb és leginkább rettegett, baktérium okozta betegség, amely több állatfajt – és az embert is - érinti világszerte. Jelenleg a legszélesebb körben elterjedt zoonózisnak tartják (állatról emberre terjedő betegség). Annak ellenére, hogy Magyarországon általában nincsenek meg azok a feltételek, amelyek a leptospirózis endémiássá (meghatározott területen folyamatosan fellelhető járványos betegség) válásához szükségesek (trópusi éghajlat, pangó állóvizek, gyenge higiénia, áradások), mégis évi 30-40 új humán esetet diagnosztizálnak.

A leptospirózis a mai napig kihívás az állatorvoslás, legfőképpen a társállatokkal foglalkozó állatorvosok számára. A lappangási idő 4-12 nap. Kutyánál a klinikai tünetek alapján nehéz felismerni a betegséget a korai stádiumban, mivel ilyenkor csak bizonytalan és nem specifikus tünetek jelentkeznek, pl. láz, étvágytalanság és sárgaság. A leptospirózis, potenciálisan végzetes máj és/vagy veseelégtelenséggé fejlődhet, ha nem sikerül időben kezelni. Nemrégiben új klinikai formákat is leírtak a leptospirózissal kapcsolatban, például a tüdővérzéses szindrómát.

A fertőzött állatok a vizeletükkel ürítik a baktériumokat. A krónikusan fertőzött fenntartó fajok (például rágcsálók) és másodlagos gazdák (például kutyák) hónapokig – a fenntartó fajok akár évekig - üríthetik a leptospirákat. A fertőződés bekövetkezhet közvetlenül, a fertőzött vizelettel való érintkezéssel, vagy közvetetten, szennyezett vízzel, talajjal, takarmánnyal, alommal vagy más tárgyakkal való érintkezést követően.

Aggodalomra ad okot, hogy a fertőzött kutyák emberi fertőzés forrásai lehetnek. Mivel a leptospirózis súlyos zoonotikus betegség, az ellene való védekezés alapvető eleme a fertőzött kutyák kórokozó-ürítésének megakadályozása.

A Leptospira expozíció kockázati tényezői sokrétűek, így szinte minden kutya esetén felmerül valamilyen szintű kockázat. A legmagasabb kockázatot jelentő tevékenységek az alábbiak: ismert fenntartó fajokkal történő gyakori érintkezés, pl. gazdaságokban élő kutyák esetén vagy vadász- vagy terelőkutyáknál. Gyakoribb a fertőzés rendszeresen kiránduló vagy olyan állatoknál, melyek álló vagy lassan folyó természetes vizekhez könnyen hozzáférnek.

Mindezeket mérlegelve az évenkénti védőoltás mindenképp szükséges kutyánk védelmére, így megelőzhető az is, hogy házi kedvencünk emberi fertőződés forrásává váljon! A leptospirózis elleni vakcinázás a kombinált oltás részeként kiskutyánk 8-12 hetes korában, majd évente egyszer ajánlott. A legújabb kutatási eredmények azt mutatják, hogy két új leptospira törzs (szerovariáns) jelent meg, illetve vált gyakoribbá a környezetben: a Bratislava és a Grippothyphosa. Ezért az MSD Animal Health a korábbiakhoz képest egy új leptospira vakcinát fejlesztett ki, ami minden előforduló törzs ellen véd, így négy komponenst tartalmaz.

Kérjen vakcina-garanciát állatorvosánál vagy regisztráljon Garancia Programunkra honlapunkon!

Innen töltse le a veszélyes leptospirosisról szóló brossúránkat.

Innen töltse le a kutyák vakcinázásáról szóló tájékoztatónkat!