Babéziózis/Piroplasmózis/„Kutyamalária“

A babéziózis kutyák életveszélyes megbetegedése, amelynél a kutya vörösvértestjeit egysejtű élősködők támadják meg, majd elpusztítják azokat, hasonlóan az embernél fellépő maláriához. Éppen ezért gyakran „kutyamaláriának” nevezik ezt a betegséget. Az Európa szerte előforduló megbetegedés okozója leggyakrabban a Babesia canis, e mellett más Babesia fajok előfordulásával is számolnunk kell. Terjesztőik a kutyakullancs (Dermacentor reticulatus) és a barna kullancs (Rhiphicephalus sanguineus) nevű élősködők. A babézia a kullancs rögzülése után nem azonnal fertőzi meg az állatot, ehhez 2-3 napra is szükség lehet. A fertőzés és az első tünetek megjelenése között általában 5-7 nap telik el, de ez akár 3 hétre is megnyúlhat.

A betegség tünetei a fertőzés súlyosságától és kutyája immunrendszerének állapotától függően eltérőek lehetnek. A megbetegedés általában heveny módon lép fel és magas lázzal kezdődik (42°C-ig), majd erős szomjúság, étvágytalanság, bágyadtság és igen gyors kondíció- és súlyvesztés lép fel. További lefolyásban a fertőzöttség és a vörösvértestek szétesése vérszegénységet és sárgaságot vált ki, amit vörös vagy zöldes vizelet kísér és veseelégtelenségre vezethet. A bőrön és a nyálkahártyán bevérzések figyelhetők meg.  Ezen kívül a nyálkahártyán felületi gyulladások léphetnek föl, különösen a kutya pofáján. Amennyiben a központi idegrendszer károsodott, mozgászavar lép föl részleges bénulással, valamint epilepsziához hasonló rohamok is elképzelhetők.

Mivel ez a betegség életveszélyes, nagyon fontos, hogy a kutyát megvédjük a kullancscsípéstől és ezáltal a fertőzéstől. Ez annál is fontosabb, mivel Magyarországon az elmúlt években a közönséges kullancs és általa a babéziák egyre nagyobb tért hódítanak és egyre több kutyát betegítenek meg.

A megelőzés lehetséges a Scalibor (www.scalibor.hu) vagy Exspot (www.exspot.hu) használatával!

Európa szerte előforduló, akár végzetes kimenetelű megbetegedés okozója leggyakrabban a Babesia canis canis, de emellett más Babesia fajok előfordulásával is számolnunk kell. Terjesztőik: Magyarországon a Dermacentor reticulatus, a mediterrán térségben és Európán kívül pedig a Rhiphicephalus sanguineus nevű kullancsok, amivel a hazánkból délebbi országokba utazóknak is számolniuk kell.

Hogyan fertőződnek meg a kutyák Babesia-val?

A Babesia-val fertőzött kullancsok vérszívása révén kerül be a kórokozó a kutya szervezetébe, ahol a vörösvérsejteket támadják meg, és teszik tönkre a szaporodási ciklusuk meghatározott szakaszában. Fokozott figyelemmel kell leni még a babesiákat tartalmazó vér transzfúziója esetén is, mivel ekkor is bekövetkezhet a fertőződés. A délebbi országokban

Mikor fertőződhetnek a kutyák?

Azt lehet mondani, hogy napjainkban az ország bármely pontján, ma már nem csak a kullancsok tavaszi és őszi aktivitásának az időszakában, hanem mind gyakrabban késő ősszel és télen is előfordulhat fertőződés.

Milyen tünetei vannak a Babesiosis-nak?

A fiatal, passzív immunitás esetén a kb. 6-8 hetesnél idősebb állatok a legérzékenyebbek, de bármilyen korú eb megbetegedhet. A korábban babesiás kutyák ismételten megbetegedhetnek, ha a parazita elleni védettségük megszűnik. A lappangási idő általában néhány nap, de lehet 2-3 hét is. A klinikai tünetek igen változatosak, a heveny formától az idült megbetegedésig terjedhet. A fertőzött kutyák többsége elesett, étvágytalan, fáradékony, testhőmérsékletük elérheti a 41-42°C-ot, lépük megnagyobbodott, ritkán idegrendszeri tünetek mutatkoznak. Egy-két nappal később "véres" vagy csokoládébarna színű vizeletet üríthetnek, amit a károsodott vörösvérsejtekből kiszabaduló, a veséken keresztül kiválasztódó vérfesték (hemoglobin) okoz. A beteg kutyák kezelés nélkül néhány nap alatt elpusztulhatnak. Az életben maradottak között hetek alatt súlyos veseelégtelenség léphet fel. Az idült babesiosis hetekig-hónapokig tarthat, miközben az étvágytalan, vérfogyottá váló kutya lesoványodik, veséje károsodik.

Felhasznált irodalom: http://kullancsok.parazitak.hu/?Protozoonok&pid=22#kutya