Utazás kutyával: így lesz felhőtlen a pihenés

Ahogy szaporodnak a kutyabarát szállás– és fürdőhelyek itthon és külföldön, úgy kelnek útra egyre többen kedvencükkel. Ám ahhoz, hogy mindenki számára élvezetes legyen a vakáció, időben el kell kezdenünk a felkészülést.

A megfelelő szálláshely kiválasztása szükséges, de nem elégséges feltétele a pihentető utazásnak. Külföldi út során a helyi utaztatási szabályok megsértése vagy egy szükséges papír hiánya az egész vakációt beárnyékolhatja. Ráadásul egy mediterrán útról akár az emberre nézve is veszélyes betegségekkel térhet haza a kutyánk, ha nem biztosítjuk számára a megfelelő védelmet.

Egészségügyi előkészületek

Hosszabb utazás előtt érdemes ellátogatni kedvencünkkel az állatorvoshoz, hogy felkészüljünk az esetleges váratlan betegségekre. Külföldi utazás előtt az állatorvostól arról is tájékozódhatunk, hogy milyen betegségek, itthon ritkább vagy ismeretlen élősködők veszélyeztethetik a kutya egészségét. Ezt érdemes már hetekkel az indulás előtt megtenni, mert néhány oltásnak vagy parazitaellenes kezelésnek több időre van szüksége, hogy kifejtse hatását.

A Földközi-tenger országaiban májustól októberig különösen nagy veszélyt jelentenek a dalos– és lepkeszúnyogok, amelyek ellen a megfelelő védekezés akkor is létfontosságú, ha nem utazunk, hiszen a szívférgességért felelős dalosszúnyog és az emberre is veszélyes Leishmaniasist terjesztő lepkeszúnyog már Magyarország területén is megjelent.

Utazás négykeréken, levegőben

Ha autóval indulunk vakációzni, ne feledkezzünk meg arról, hogy a kutyáknak is biztonságosan kell utazniuk, soha ne engedjük például a kutyát az ablakon kilógó fejjel utazni, hiszen ez komoly szemsérüléshez vezethet. A legjobb és legszabályosabb megoldás egy rögzíthető, megfelelő méretű, jól szellőző utazó ketrec, vagy a biztonsági övhöz csatolható kutyahám.

Ha repülővel utazunk, mindig az adott légitársaság szabályai szerint kell eljárni, amelyről jóval indulás előtt alaposan tájékozódjunk. Sok társaság nem vállalja például kisállatok utaztatását extrém meleg vagy hideg időben.

Szükséges papírok, eltérő szabályok

Akár belföldre, akár külföldre készülünk kedvencünkkel, az érvényes veszettség elleni oltást igazoló oltási könyvet mindig vigyük magunkkal – még akkor is, ha csak egy hétvégét töltünk a Balaton mellett. Külföldi utazás esetén további nélkülözhetetlen dokumentum az Európai Uniós kisállatútlevél, amelynek érvényességét a veszettség elleni oltás érvényessége határozza meg. Az útlevelet minden ismétlő oltásra vigyük magunkkal az állatorvoshoz az oltási könyv mellett.

Az uniós tagállamokban beutazási feltétel a mikrochipes megjelölés. Az egyes országok kisállatokat érintő beutazási szabályairól a petpassport.hu honlapon tájékozódjunk előre, hiszen már egy apró figyelmetlenség is a kényszerű hazatéréshez vezethet.

Indulás előtt, út közben...

Indulás előtt érdemes egy jó nagy sétát tenni a kutyával, hogy megfelelően elfáradva kerüljön az autóba, repülőre. Kutyák számára is elérhető megfelelő gyógyszer az állatorvosnál, ha az autóban rendszeresen rosszullét jeleit mutatja. Érdemes üres gyomorral útra kelni, ám friss vízzel mindig készüljünk. Útközben semmiképp ne nassoljon a kutyus, ráér az út végén.

Iktassunk be rendszeres megállókat, még akkor is, ha mi magunk még nem érezzük szükségét. A kutya ekkor tud inni, elvégezni a dolgát, és kicsit átmozgatni magát. Az út menti parkolókban, pihenőhelyeken csak pórázzal engedjük kiszállni. Parkoló autóban soha ne hagyjuk egyedül a kutyát, még rövid időre sem.