Súlyos betegségek, amiket elkaphatunk kedvenceinktől

A kutyánk, cicánk rendszeres állatorvosi ellenőrzése, vakcinázása, valamint a külső– és belső élősködőktől való megóvása nem csupán kedvencünk egészsége miatt fontos. Mi magunk is számos veszélyes betegséget elkaphatunk tőlük, ám ezeket a megfelelő higiénés szabályok betartásával, valamint állatorvosunkkal együttműködve nagy eséllyel megelőzhetjük.

1. Lyme-kór

Az egyik leggyakoribb, kullancs által terjesztett betegséget nem közvetlenül a kutyától, macskától kaphatjuk el, de ha a parazita nem kapaszkodik meg a kedvencünkön, új áldozatot keres. Ha a kutyánkat, cicánkat nem védi megfelelő kullancs-ellenes szer, a bundáján behozhatja az otthonunkba az élősködőt

A lyme-kór kullancscsípés útján terjed, Európában a Borrelia burgdorferi nevű baktérium okozza. Közép-Európa a legfertőzöttebb területek közé tartozik, ezért hazánkban is gyakori. A kullancsok május és november között a legaktívabbak, ám a megfelelő megelőző védelemről egész évben fontos gondoskodnunk, mert a kullancsok télen is támadhatnak. Egyeztessünk állatorvosunkkal, mely módszer – ízesített rágótabletta, rácseppentő oldat, vagy gyógyszeres nyakörv – a legmegfelelőbb kedvencünknek.

2. Toxoplazmózis

A minden emlősre veszélyes toxoplazmózis egy egysejtű parazita, a Toxoplasma gondii által okozott megbetegedés. A fejlődése igen bonyolult, a macska és az ember fertőződése is több módon lehetséges. A parazitózis egy normál immunrendszerű állatban vagy emberben általában nem okoz súlyos tüneteket (influenzaszerű tünetek), sőt gyakori a tünetmentes átvészelés is. Csökkent védekezőképesség esetén azonban a kórokozó gócos agyvelőgyulladást, májgyulladást, vetélést okozhat, magzatokban pedig fejlődési rendellenességet, vakságot eredményezhet.

A Toxoplasma fertőzőképes fejlődési alakjait egyedül a macskák tudják üríteni. Ahogy a legtöbb állat, a macskák sem betegszenek meg súlyosan, sőt egy hét leforgását követően már fertőző petéket sem lehet találni a bélsarukban. Az ürített oocysták viszont a környezetben akár évekig is fertőzőképes alakban túlélnek. Így például egy homokozó kisgyerek is megbetegedhet, ha a kezét kézmosás nélkül a szájába veszi. A mosatlan zöldség és földön termesztett gyümölcsök, nyers húsok is veszélyesek. A kijáró, vadászó macskák bélsara gyakran fertőzött lehet, a lakásban tartott macskáktól való megbetegedésre viszont kicsi az esély.

3. Belső élősködők okozta szervi rendellenességek

Galandféreg

A kutyák vékonybelében megtelepedő lapos galandférgek a legveszélyesebbek az emberre. A féreg lárvái az ember májába, esetleg agyába, tüdejébe is befészkelhetik magukat, komoly rendellenességeket okozva a szerv működésében. A galandférgekkel is elsősorban simogatás révén fertőződhetünk meg. Ez kisgyerekekre nézve fokozottan veszélyes, akiknél gyomor- és bélpanaszokat, a férgek által termelt mérgező vegyületek felszívódása miatt pedig enyhébb idegrendszeri tüneteket okoz.

A galandféregnek jellemzően köztigazdára van szükségük a fejlődéshez. A kutya székletével a külvilágba jutó féregízeket a bolhalárvák felveszik, és bennük alakul ki a galandféreg fertőző lárvája. Főleg a vidéken élő kutyák veszélyeztetettek, akik gyakrabban kerülnek kapcsolatba fertőzött rágcsálókkal, juhokkal vagy vadállatokkal. A közegészségügyi szempontból legjelentősebb galandféregfajta a kutya kisméretű, háromtagú férge, ami az ember májában vagy tüdejében hólyagféreggé fejlődik. A kutyák ezt elsősorban a nyers sertésmáj elfogyasztásával kapják el, így ezzel ne etessük kedvencünket.

Fonálférgek/orsóférgek

A fonálférgek közül a 6-8 centisre megnövő Toxocara canis nevű faj veszélyes, ami még magzati korban vagy az anyatejen keresztül fertőzi meg a kutyát. Fertőzési forrás emellett az anya vagy az alomtársak széklete is. Ez a parazita a kiskutyáknál akár halálos kimenetelű tüdőgyulladást is okozhat. Jelenlétét 2-3 hetes korban emésztési zavarok jelezhetik, de a férgek által termelt toxinok következtében idegrendszeri tünetek is megfigyelhetők. A felnőtt állatok sokkal ellenállóbbak.

A fonálférgek az emberre is veszélyesek: elsősorban a simogatás révén fertőződhetünk meg, ami különösen veszélyes a kisgyerekekre nézve, akiknél a férgek nagy hányada jut el az agyvelőbe, esetenként a szembe. Látásromlást, súlyosabb esetben vakságot is okozhatnak. Ha makacs köhögést tapasztalunk, allergia vagy egyéb betegség híján gyanakodjunk az orsóféreg-lárvákra, mert a tüdőbe beférkőzve ilyen tüneteket is okozhatnak.

A belső paraziták ellen a rendszeres szakszerű féregtelenítés, valamint a terjesztésben résztvevő bolhák elleni megelőző védelem a legjobb fegyver. A bolhák elleni védelemről további hasznos információkat olvashatunk letölthető kiadványunkban.