Hogyan védjük meg háztartásunkat a bolháktól?

A bolhák bámulatos rovarok - A bolhák kicsi, oldalirányban lapos, szárnyatlan rovarok, melyek kifejlett alakja emlősök vérével táplálkozik. - A bolhák remek ugrók. A macskabolha ugrásának átlagos hossza 19,9 cm (minimum 2 cm, maximum 48 cm). A kutyabolha még ennél is lenyűgözőbb, ugrásának átlagos hossza 30,4 cm (minimum 2 cm, maximum 50 cm). - A bolhák hatalmas potenciállal rendelkeznek a környezetben való fennmaradásra. Kedvező körülmények között körülbelül 80 nap alatt bolhapeték milliói áraszthatják el a háztartást, mint a paraziták következő generációjának tartaléka. - Egy felnőtt bolha naponta körülbelül 20 petét rak le 11 napon keresztül.

A bolhák életciklusa
A bolhák életciklusának 4 szakasza van. Ahhoz, hogy egy felnőtt nőstény bolha petéket tudjon rakni, emlősök vérét kell fogyasztania. A bolhapeték nem tapadnak meg a gazdaállat szőrén, hanem a földre esnek, és a környezetbe kerülnek. A bolhapeték apró, fényes fehér golyók, melyek csak nagyító alatt látszanak. A bolhalárvák 6 napon belül kikelnek a petékből. Úgy néznek ki, mint az apró hernyók, és szabad szemmel ezek sem láthatók. A bolhák ebben a formájukban kerülik a száraz és fényes helyeket, a padló számtalan repedésében bújnak meg, ahol kis idő elteltével bebábozódnak. A bolha ezen fejlődési alakja, mielőtt a kifejlett példány kikelne, ellenáll az alacsony pártartalomnak és hőmérsékletnek. A kifejlett bolha 140 napig is a bábban maradhat! Mikor a körülmények a bolha számára kedvezővé válnak, a kifejlett példányok elhagyják a bábot, hogy táplálkozni kezdjenek kedvencünkön.

Miért veszélyesek a bolhák?
A bolha nemcsak egy bosszantó probléma, amely állandó viszketést okoz, hanem felelősek például az úgynevezett bolhaallergiás dermatitisz kialakulásáért is. A bolhák nyála és ürüléke - mivel idegen fehérje allergéneket tartalmaz - erős allergiás reakciót okozhat macskában vagy kutyában. A vakaródzás vagy a bolhák által okozott allergiás reakció következményeként gyakori a másodlagos bakteriális fertőzés, mely lokális bőrgyulladásban nyilvánul meg. Mi több, a bolhák gyakran előforduló paraziták, melyek számos kórokozó és zoonózis vektorai lehetnek, beleértve a Dipylidium caninum-ot, a Bartonella fajokat és az Acanthocheilonema reconditum-ot (3). A bolhák közvetítői lehetnek a pestisnek is, amely egy rendkívül veszélyes, a Yersinia pestis baktérium által okozott betegség. A pestis jelenleg számos endémiás területen fordul elő (az 1990-es években a járványokról számoltak be Vietnamban, Zambiában és Indiában). A 21. században járványokat jegyeztek fel Algériában, a Kongói Demokratikus Köztársaságban és Madagaszkárban.

Hol találkozhatunk a bolhákkal?
A kutyák és macskák ki vannak téve a bolhafertőzés veszélyének, amikor más állatokkal érintkeznek, vagy olyan helyeken járnak, ahol más állatok élnek, pl. füves területeken. Még mindig él az a téves meggyőződés, hogy az otthon tartott macska vagy a kutya, amely napja nagy részét a kanapén tölti, nincs kitéve a külső paraziták inváziójának. Óriási tévedés. A macskákat is megtámadhatják a bolhák, és kutyánk egy séta után új társsal a hátán térhet vissza.

A bolhák nem alszanak téli álmot!
A bolhainvázióra egész évben számíthatunk. A bolhának életciklusa fenntartásához csupán egy gazdaszervezetre és megfelelő hőmérsékletű és páratartalmú környezetre van szüksége. Ez az oka annak, hogy barátságos, meleg lakásunk, melyet megosztunk négylábú barátainkkal, tökéletes hely a parazita számára.

Hogyan védheti meg kedvencét a bolháktól?
Keresse fel állatorvosát, és kérje a legújabb, hosszú hatástartamú és hatékony parazita ellenes készítményt.

Milyen a külső élősködők elleni ideális készítmény?
A bolhák és egyéb külső élősködők elleni készítménynek elsősorban hatékonynak kell lennie. Nagyon fontos, hogy folyamatosan védje kutyáját vagy macskáját a külső paraziták ellen, ezért ajánlatos egy hosszú hatástartamú terméket választania. Előfordul, hogy megfeledkezünk a készítmény rendszeres alkalmazásáról, és így kutyánk vagy macskánk egy időre védtelenné válik ezekkel a parazitákkal szemben. (5, 6) Ez alatt az idő alatt ki lesz téve az általuk közvetített betegségeknek. Ha van egy kutyánk, amely gyakran úszik, vagy gyakori fürdetést igényel, győződjön meg róla, hogy az általunk használt készítmény továbbra is megfelelő védelmet biztosít a kutya vízzel való érintkezését vagy a fürdést követően. Beszéljen állatorvosával, aki segít megtenni az állat méretéhez és életmódjához igazodó megfelelő intézkedéseket. Fontos, hogy a parazitaellenes hatóanyag az állat testének teljes felületét lefedje, az orra hegyétől a farka végéig.

Használhatjuk ugyanazokat a készítményeket kutyákon és macskákon is?
A parazitaellenes terméknek biztonságosnak kell lennie, nemcsak a háziállatra, hanem a környezetében élőkre nézve is. A kutyáknál alkalmazott hatóanyagok más állatfajokra mérgezőek lehetnek, beleértve a macskákat is. Ha kutyánk és macskánk is van, akkor olyan terméket válasszunk, amely minden háziállatunk számára hatékony és biztonságos. Ebben az esetben a legjobb, ha olyan hatóanyagot választunk, amelyet biztonságosan lehet kutyákon és macskákon is alkalmazni, vagy a kutyánál használjon szisztémás készítményt. Ily módon még a kölcsönös mosdatás, nyalogatás, összebújás során sem érintkezik a macska közvetlenül a hatóanyaggal.

Ne feledje!
- Télen is védje kedvencét és otthonát a bolháktól. A bolhák nem alszanak téli álmot. Azokban a háztartásokban, ahol több állat él, minden kutyát és macskát legalább 3-4 hónapig védetté kell tenni, hogy sikeresen mentesítsük a környezetet a bolháktól.
A bolhák életciklusa hosszú lehet. Minden, a paraziták elleni védekezésben vagy kezelésben tartott szünet a bolhák számának további szaporodását eredményezi, ezért az ön erőfeszítései hasztalanná válhatnak. A rövidtávú kezelések (4-5 hét) réseket eredményezhetnek a védelemben, amely a bolhák újbóli megjelenéséhez vezet otthonában, így Ön és kedvence ismét veszélyben lesznek.
- egy hónapnál hosszabb ideig tartó védelem javasolt.
- Ahhoz, hogy hatékonyan megszabaduljon a bolháktól, a tulajdonosnak hosszú távon követnie kell az állatorvos utasításait.

Források:
1.Cadiergues, M. C., et al. (2000). "A comparison of jump performances of the dog flea, Ctenocephalides canis (Curtis, 1826) and the cat flea, Ctenocephalides felis felis (Bouche, 1835)." Vet Parasitol 92(3): 239-241.
2.Guideline ESCCAP 05: Control of Vector-Borne Diseases in Dogs and Cats.
3.Guideline ESCCAP 03: Control of Ectoparasites in Dogs and Cats.
4. Plague, „Institut Pasteur”, 6 października 2015 [dostęp 2017-10-04].
5. Lavan R., Armstrong R., Burgio F., Tunceli K. (2018). „Duration of annual canine and tick protection provided by dog owners in Spain”. Parasit Vectors. 2018; 11:458
6.Lavan r., Tunceli K., Zhang D., Normile D., Armstrong R. „Assessment of dog owner adherence to veterinarians' flea and tick prevention recommendations in the United States using a cross-sectional survey”. Parasit Vectors. 2017 Jun 6;10(1):284.

Címkék:
Megosztás Tetszik