Daganatos megbetegedés macskáknál? Íme néhány fontos tudnivaló

A daganatos betegségek a kutyákhoz képest ugyan ritkábban fordulnak elő a macskák esetében, ám általában a rák agresszívabb formáival kell megküzdeniük. A betegség megelőzésére természetesen nincs garancia, de az alábbi tippekkel sokat tehetünk a kockázatok csökkentéséért.

1. Ivartalanítás

A nem tenyésztés céljából tartott cicák esetében több szempontból is javasolt az ivartalanítást elvégezni. A kijáró macskáknál jelentősen csökkenti a sérülések, elkóborlás veszélyét, és a nem kívánt cicaszaporulat megelőzésére is megoldás. A fiatal korban ivartalanított nőstény macskák esetében drasztikusan csökken a rosszindulatú emlődaganat, valamint a gennyes méhgyulladás kialakulásának kockázata.

2. Minőségi táplálás

A minőségi, kornak megfelelő, kiegyensúlyozott táplálás az egyik legfontosabb alap, ami cicánk egészségének megőrzését és immunrendszerének erősítését segíti. Az esszenciális zsírsavakat (DHA, EPA) tartalmazó táplálékok a már beteg cica szervezetére is jótékony hatással vannak, de a megelőzésben is fontosak lehetnek. Érdemes odafigyelni a cica súlyára, többek között a túletetés elkerülésével. A felhalmozódott testzsírnak ugyanis szerepe van különböző hormonális és gyulladásos elváltozásokban, ami a rák különböző formáinak kockázatát növelheti.

3. Mérgező anyagok kerülése

Itt nem csupán az olyan kézenfekvő mérgező vegyi anyagokra kell gondolni, mint például a permetezőszerek. A passzív dohányzás legalább olyan káros a macskák – és minden más házi kedvenc – egészségére, mint az emberére. A legjobb megoldás természetesen a leszokás, ám a minimum, amit dohányosként megtehetünk, hogy ne gyújtsunk rá otthon azokon a helyeken, ahol kedvenceink gyakran tartózkodnak.

Ha a cica kijár a kertbe, bánjunk nagyon óvatosan a különböző növényvédő szerekkel, valamint műtrágyákkal, mindig szigorúan tartsuk be a kezelési útmutatót, és tároljuk olyan helyen, ahol a kedvencek biztosan nem férnek hozzá. Bánjunk hasonló óvatossággal a háztartási szerekkel is. Számos méreganyag nem azonnal hat, hanem lassú felhalmozódása okoz végzetes betegséget a szervezetben.

4. Rendszeres állatorvosi vizit

A rendszeres állatorvosi ellenőrzés a legfontosabb és legbiztosabb módja a megelőzésnek, hiszen az idejekorán felismert rákos megbetegedés sokkal nagyobb eséllyel gyógyítható. Mivel a cicák a betegségek elkendőzésének nagy mesterei, az állatorvos olyan problémákra is gyorsan rátalálhat, amelyek semmilyen, a gazdi által észrevehető tünettel nem járnak.

5. A gyakori macskaleukózis oltással megelőzhető

Az elsősorban kijáró, illetve kertben élő macskákat veszélyeztető macskaleukózis nem gyógyítható, ám ma már többféle vakcina rendelkezésre áll a megelőzésére. A terjedésben a macskák közvetlen és tartós érintkezésének, együtt tartásának van döntő jelentősége. Gyakori az utcai marakodás során történő fertőződés, de egy vírushordozó anya a vemhesség alatt a magzatokat is megbetegítheti, így a megszülető kismacskák már fertőzötten jöhetnek a világra. Nagyon fontos tehát, hogy cicánkat minden évben beoltassuk macskaleukózis ellen.