Cukorbeteg a kutyám? Tünetek, kezelés, életmódbeli változások

Kutyusunk a megszokottnál több vizet iszik, vagy mindig éhesnek és levertnek tűnik? Ez csak pár tünet azok közül, amelyek cukorbetegségre utalhatnak a kedvencünknél. A cukorbetegség a kutyák körében gyakoribb, mint gondolnánk: 100-ból 1 érintett. Fontos, hogy minél több gazdi tisztában legyen a diabétesz jeleivel, valamint a megfelelő gondozás mikéntjével.

Mik a cukorbetegség tünetei kutyáknál?

A cukorbetegség bármilyen nemű és korú kutyát érinthet, a tünetek ismerete minden gazdi számára fontos. Ha az alábbi tüneteket észleljük a kutyánkon, feltétlenül keressük fel az állatorvost a mielőbbi kivizsgálás érdekében:

• a szokásosnál több vizet iszik (polydipsia),
  • gyakrabban vizel, a szokásosnál több vizeletet ürít naponta (polyuria),
  • noha mindig éhesnek tűnik, testsúlya nem nő vagy éppenséggel csökken,
  • kevésbé aktív vagy többet alszik (levert),
  • szeme homályos (lencsehomály).

Mely kutyák vannak a kockázatnak kitéve?

A kutyákat érintő cukorbetegség oka ma még jórészt ismeretlen, de a genetika szerepet játszhat. A cukorbetegség bármelyik kutyánál kialakulhat, középkorú és idősebb állatoknál diagnosztizálják leggyakrabban. A nem ivartalanított szukáknál kétszer gyakrabban fordul elő, mint a kanoknál.

Vannak hajlamosító tényezők?

A cukorbetegség általában 4-14 éves kor között alakul ki, bizonyos fajtáknál nagyobb eséllyel: cocker spániel, tacskó, dobermann, német juhász, golden retriever, labrador retriever, pomerániai, terrierek, toy uszkár.

Lehet a cukorbetegségnek további szövődménye?

Igen, főleg, ha már legalább egy éve fennáll a betegség. Ha az időben történő diagnosztizálás, kezelés, és a vércukorszint gondos ellenőrzése nem marad el, a szövődmények kockázata kisebb. Kutyák esetében a lencsehomály kialakulása a leggyakoribb szövődmény, ekkor idővel a szemlencse elhomályosodik, és vakságot eredményez.

Hogyan kezelhető a cukorbetegség?

A cukorbetegség nem gyógyítható, de naponta adott inzulininjekciókkal, és/vagy a táplálkozás, életmód megváltoztatásával sikeresen karbantartható. Az alábbiakban sorra vesszük a lehetséges kezelési módokat. Azt, hogy a kutyánk számára melyik a legmegfelelőbb, minden esetben az állatorvos feladata eldönteni.

Inzulininjekciók

A cukorbetegség kézbentartásához sok esetben naponta adott inzulininjekciókra van szükség a kutya inzulinszintjének helyreállítása és a vércukor-koncentráció szabályozása érdekében. Minden egyes cukorbeteg kutya szükséglete más és más, ezért fontos a szoros együttműködés az állatorvossal a legmegfelelőbb inzulindózis és kezelési program meghatározása érdekében. Az állatorvos javasolhat egy konkrétan cukorbeteg kutyák számára kifejlesztett inzulinkészítményt. Ha a kutyánknak naponkénti inzulininjekciókra van szüksége, meg kell tanulnunk beadni azokat, amelyet az állatorvos segítségével könnyebben elsajátíthatunk, mint gondolnánk. Illetve megjelent az állatorvoslásban is már –hasonlóan a humán területhez – adagoló toll, ami nagyban megkönnyíti az inzulin pontos adagolását. (VetPen)

A vércukorszint folyamatos ellenőrzése

A kutya vércukorszintjének folyamatos ellenőrzése fontos része a cukorbetegség kézbentartásának. Mivel minden cukorbeteg kedvenc más és más, állatorvosunknak kell segítenie meghatározni, hogy mely monitorozó eszközök működnek a legmegfelelőbben az adott helyzetben.

A diéta és a kontrollált mozgás elengedhetetlen

A diéta létfontosságú szerepet játszik a kutya cukorbetegségének kézbentartásában. Az ideális eset az, ha a kutya minden nap ugyanazokban az időpontokban, pontosan ugyanazt a tápot kapja. A diabetikus táp többnyire alacsony zsírtartalmú. Beszéljük meg állatorvosunkkal, mely diéta, mely speciális táp a legjobb a kutyának!

A rendszeres mozgás fontos, ám cukorbeteg kutyák esetében ezt szabályozni kell, mert az aktivitás befolyásolja a kutya vércukor szintjét. Egyeztessünk állatorvosunkkal a napi rutin kapcsán.

Rendszeres kontroll

Állatorvosunkkal beszéljük meg, hogy milyen gyakran kell felülvizsgálni a kutyánk állapotát, az ugyanis idővel megváltozhat, még abban az esetben is, ha hosszú időn keresztül stabil volt. Az állatorvos rendszeres felkeresése segíthet hosszú távon is sikeresen kézbentartani a betegséget.

A következetes és hatékony kezelés, az életmódbeli változtatások és a megfelelő monitorozás esetén cukorbeteg kedvencünk várható élettartama ugyanolyan hosszú, mint egy hasonló életkorú, nem cukorbeteg kutyáé.

További információk találhatóak honlapunkon  http://www.kisallatcukorbetegseghonap.hu/  valamint letölthető kiadványunkban