Az öregedés jelei kutyáknál

Sorozatot indítunk idős kutyák tartásáról szól. Első részben az öregedés jeleiről lesz szó. Milyen jelekből látszik, ha egy kutyus idős korba lép.

Sajnos a kutyák sokkal rövidebb életűek mint az ember, ezért aki egész életében tart kutyákat, többször szembesül azzal a szomorúsággal, hogy szeretett kedvence gyorsan megöregszik.

altAz állatorvos-tudomány fejlődésének és a jobb tartási körülményeknek és táplálásnak köszönhetően a valódi társként tartott kutyák hosszabb ideig és egészségesebb életet élnek. De éppen úgy, mint az embereknél, az idő felettük sem múlik el nyom nélkül, és egyszer csak azt vesszük észre, hogy a valaha virgonc örökmozgó kutyánk kezd lelassulni. Ha tisztában vagyunk a korral járó természetes változásokkal, akkor sokat tehetünk annak érdekében, hogy kedvencünk a lehető legjobb állapotban élvezhesse élete utolsó időszakát.

Hogyan és mikor fogom megtudni, hogy a kutyám öregedni kezd?

Ahogy a kutyák idősödni kezdenek nagyon sok tekintetben az emberekhez hasonló tüneteket kezdenek mutatni: deresedni kezd a szőrzetük, testük elveszíti a rugalmasságát, lassulnak reflexeik, gyengül a hallásuk, látásuk, szaglásuk, fáradékonyabbak lesznek, hamarabb lankad a figyelmük. A tünetek közül elsőként az aktivitás-csökkenés lesz a legszembetűnőbb, egyre gyakoribb és „hangosabb” alvással. Nagytermetű fajtáknál, mint amilyen például a dog, ezek a tünetek már 8 éves kor előtt is jelentkezhetnek, kistermetű fajták akár 12 éves korukig is fiatalosak maradhatnak.

Az öregedési folyamatok később jelentkezhetnek 6 hónapos koruk előtt ivartalanított kutyáknál, mint azoknál, amelyek életük során többször voltak betegek, vagy amelyek egészségtelen környezetben voltak kénytelenek eltölteni az életüket. Az öregedés folyamata, az emberekéhez hasonlóan egyedenként eltérő lehet. Állatorvosa segítségével tudni fogja, hogy a kutya mikor lépett be az idősek klubjába, mikortól tekinthető „senior”-nak.

Kutyákban az öregedéssel párhuzamosan csökken a vér oxigén-szintje, lelassul a szívműködés, és romlani kezdenek az agyi funkciók. Az öregedés ezen tünetei az éberség csökkenéséhez, levertséghez és a testmozgásra való hajlandóság mérséklődéséhez vezethetnek — ezekről a jelenségekről az idősebb kutyák tulajdonosai gyakran panaszkodnak.

A Karsivan nevű gyógyszer rendszeres adása segíthet enyhíteni ezeket a tüneteket, mert a készítmény fokozza az oxigénfelvételt, serkenti az energiaháztartást, és támogatja a központi idegrendszer működését. A gazdik számára ez kutyájuk viselkedésének észrevehető javulását jelenti: az állatok élénkebbé és mozgékonyabbá válnak.

Az idős kutyák gondozásáról további hasznos információk találhatók letölthető kiadványunkban (pdf).