A leggyakoribb fülbetegségek és kezelésük

A fülgyulladás a kutyák egyik leggyakoribb, az év bármely szakában felbukkanó betegsége, az igazi szezonja mégis a meleg hónapokban van. A könnyen kialakuló, de szerencsére hatékonyan kezelhető problémát számos ok kiválthatja, többek között az úszás során fülben rekedt víz, az alattomos toklász, bármilyen élősködő, illetve allergiás reakciók is.

Milyen az egészséges kutyafül?

Az egészséges kutyafül tiszta, színe halvány rózsaszín és törmelékmentes. Kedvencünk fülének tisztítását érdemes szakemberre bízni, ám mivel a fülgyulladásra hajlamos kutyáknál – így például a lógófülű fajtáknál – különösen fontos a rendszeres, szinte egész éves ápolás, a szakszerű otthoni tisztítás elsajátítása elengedhetetlen. A helyes módszert az állatorvostól tanuljuk meg.

Ha rendszeres tisztítás ellenére is gyakran kerül elő sötét színű törmelék a kutya füléből, mindenképpen keressük fel állatorvosunkat. Akkor is forduljunk szakemberhez, ha kutyusunk feltűnően vakarja, folyton rázza füleit, vagy annak kellemetlen szaga van.

A leggyakoribb szezonális okok és kezelésük

Meleg, napos időben a kutyák többségének egyik kedvenc időtöltése a pancsolás, amely a kellemes pillanatok mellett sok kellemetlenséget is okozhat, hiszen a rendkívül szűk, nem szellőző hallójáratukban megrekedő nedvesség és meleg kiváló táptalajt jelent a kórokozóknak.

Az inhalatív pollenallergiában szenvedő kutyák leginkább tavasszal és nyáron mutatnak tüneteket, amelyek leggyakrabban bőrelváltozással, viszketéssel járnak. A meleg, párás idő, valamint a vakarás révén szerzett apró sérülések együttesen kedveznek a baktériumok és a gombák megtapadásának, ahonnan egyenes út vezet a fülgyulladáshoz. A kutyának és gazdinak egyaránt kellemetlen pillanatok megelőzése érdekében érdemes szakemberhez fordulnunk, aki egy vérvizsgálat segítségével pontosan diagnosztizálja a pollenallergia típusát.

Komoly veszélyforrás a rendezetlen, gazos területeken nyaranta felbukkanó toklász is. A melegben elszáradó, majd széteső kalász, ha egyszer bejut a kutya fülébe (vagy akár a mancsába), egyre mélyebbre kerül. A beragadt toklász hasonló tünetekkel jár, mint az egyéb okokra visszavezethető fülgyulladás: érzékeny fülek, folyamatos fülrázás és vakarás, romló egyensúlyérzék. Ne próbálkozzunk a toklász saját kezűleg történő eltávolításával, hanem mielőbb forduljunk állatorvoshoz segítségért.

Megelőzés – Ragadjuk időben fülön a problémát

Speciális fültisztító oldatok rendszeres, otthoni alkalmazásával mi magunk is sokat tehetünk a különböző fülbetegségek megelőzéséért. A megfelelő fülcseppet minden esetben állatorvosi tanácsra és az utasításoknak megfelelően alkalmazzuk. További információ letölthető kiadványunkban elérhető.