A kutya fülgyulladásának 5 tünete

Az emberi füllel összehasonlítva a kutya fülei sokkal nagyobbak. A kutya fülkagylói méretesebbek, és hallójárata számottevően hosszabb, mint az emberé, valamint lefutásában megtörik, míg az emberé rövid és egyenes. Ezért minden fülbetegség nagyon kellemetlen lehet mind a kutyák, mind az emberek számára, bár a probléma egyértelműen szembetűnőbb a kutyáknál. A kutya füleivel kapcsolatos egyik leggyakoribb probléma a külső rész, azaz a fülkagyló és a külső hallójárat gyulladása.

Mi az a külső hallójárat-gyulladás?

Hogy ne bonyolítsuk túl a magyarázatot, azt mondhatjuk, hogy a kutya fülének van egy külső és egy belső része. Szerencsére a fül belső része, mely a hallásért és az egyensúlyozásért felel, viszonylag jól védett és ritkán sérül meg. Másrészt viszont a külső fül gyulladása (a külső hallójárat gyulladása, otitis externa – OE) a fül belső felületének bőrét és a külső hallójáratot érintő gyulladás. Ez nagyon gyakori probléma a kutyáknál.

Mik a fülgyulladás kiváltó okai?

A gyulladásnak nagyon eltérő okai lehetnek: atópiás bőrgyulladás (az atópiában szenvedő kutyák 50-80%-ánál jelentkezik a külső hallójárat gyulladása), idegen testek, paraziták, autoimmun betegségek. A fentiek közül a kutyák fülgyulladásának egyik fő kiváltó oka az allergiás reakció, második helyen a hallójáratba kerülő idegen testek, harmadik helyen pedig a paraziták állnak. A kezdeti gyulladást általában baktériumok, valamint az egészséges bőrön normális esetben is megtalálható gombák súlyosbítják.

Milyen következményei vannak a kezeletlen külső hallójárat-gyulladásnak?

A krónikus elváltozások mély bőrgyulladáshoz és ennek következtében a hallójárat maradandó szűkületéhez vezethetnek. Fülgyulladás esetén meg kell találni az elsődleges okot, a megfelelő kezelést és a betegség kiújulásának visszaszorítására szolgáló eljárásokat. Előrehaladott esetekben a kezeletlen külső hallójárat-gyulladás középfülgyulladáshoz vezethet.

Mik a külső hallójárat-gyulladás tünetei?

A külső hallójárat-gyulladás tünetei – a kiváltó októl függetlenül – hasonlóak. A legfontosabbak:

1. A fej rázása – amikor a kutya kényelmetlenül érzi magát, megrázza a fejét, és esetenként a gyulladt fül felé fordítja. A fej ezen erőteljes mozdulatai a fülkagylók tárgyakhoz való ütődéséhez vezetnek, és a trauma hatására a fülön hematóma alakulhat ki. A hematóma a fülkagylóban található véredények poszttraumás roncsolódásának következménye, ami a vér felgyülemlését eredményezi a porc és a fülkagyló bőre közötti térben.
  2. Vakarózás. A kutya kényelmetlenül érzi magát és erősen vakaródzik. A vakarózás annyira erőteljes lehet, hogy az állat kárt tesz önmagában. A vakarózás károsítja az epidermiszt és ideális bejárati kaput képez a mikroorganizmusok számára. Tehát az intenzív vakarózás másodlagos fertőzéseket eredményezhet, és további kellemetlenségeket okozhat, ami növeli a kényelmetlenség érzését és a kutya az önkárosítás ördögi körébe kerül.
  3. A fül fájdalma. A fül gyulladása gyakran fájdalmas – a fül pirossá, meleggé, tapintásra érzékennyé válhat.
  4. A fül kellemetlen szaga. A fül gyulladásának különböző okai lehetnek. Előfordul, hogy amikor a gyulladást gombák vagy baktériumok okozzák, a fül kellemetlen szagot áraszt.
  5. A fül fokozott váladékozása. Az egészséges kutya füle halványrózsaszín, kis mennyiségű fülzsírt tartalmaz, száraz és enyhe szagot áraszt (de minden kutya fülének van egy enyhe illata). Amennyiben túlzott mennyiségű váladékot észlelünk kutyánk fülében és intenzívebb szaga van, ez lehet a gyulladás első tünete.

Amennyiben kutyájánál az itt felsorolt tüneteket észleli, mihamarabb keresse fel állatorvosát. Ha kutyája fülében idegen testet észlel, ne próbálja meg eltávolítani, mert véletlenül mélyebbre tolhatja, még nagyobb problémát okozva ezzel. Probléma esetén forduljon szakemberhez, mert a kezeletlen fülgyulladás súlyos fájdalmat és kényelmetlenséget okozhat kutyájának.

Megosztás Tetszik