Aktuális hírek

A hormonok

A hormonok az úgynevezett endokrin (belső elválasztású) mirigyek által a vérbe vagy a nyirokba kiválasztott kémiai anyagok. Az endokrin mirigyek működése egy olyan sofőrhöz hasonlítható, aki a városi forgalomban vezeti autóját. Az átlagsebesség eléréséhez néha fel kell gyorsítania, néha pedig le kell lassítania. Az általuk kiválasztott hormonoknak köszönhetően az endokrin mirigyek is lassítják vagy serkentik a szervek működését. Akkor mi is a hormonok szerepe, és hogyan befolyásolják állataink életét? Milyen tünetek jelentkeznek, amikor az egymással kapcsolatban lévő belső elválasztású mirigyek bonyolult hálózatát valami megzavarja? Az alábbi szövegben megpróbáljuk megválaszolni ezeket a kérdéseket.

Vakcinázás - hogy ne bolonduljunk bele

Az utóbbi évek vakcina-ellenes mozgalmai hatására sokunkban szülőként és állattartóként is megfogalmazódik a kérdés, hogy beoltassuk-e gyerekeinket és négylábú kedvenceinket? Ennek következtében évről-évre nő azoknak a gyerekeknek a száma, kiket nem oltatnak be veszélyes fertőző betegségek ellen (1). A gyerekek vakcinázásával kapcsolatos viták és félelmek egyre inkább terítékre kerülnek kedvenceinkkel kapcsolatban is, és az állatorvosok észrevették, hogy vannak tulajdonosok, akik azért nem oltatják be kedvenceiket, mert aggódnak a vakcinák biztonságossága miatt. A legtöbb ember valószínűleg nem ismeri fel, hogy a vakcinázás az egyik legnagyobb orvosi eredmény, aminek köszönhetően nem kell folyamatosan a betegségtől és a haláltól való félelemben élnünk. Fertőző betegségek évezredek óta veszélyeztetnek embert és állatot egyaránt. A tizennegyedik században a pestis Európa lakosságának egyharmadát ölte meg, és kevesebb, mint 100 éve a spanyolnátha 20-40 millió ember halálát okozta világszerte (többét, mint az első világháború)2. Vakcinázással sikerült felszámolni a himlőt - ami még a XX. században is halálosnak számított. Mostanra az általános vakcinázás révén közel állunk egy másik rettenetes betegség, a járványos gyermekbénulás felszámolásához is. Vakcinázással megvédhetjük állatainkat is, ezzel csökkenthetjük a gyógyszerek használatát és javul az állatjóllét gazdasági haszonállatainknál.

A nap, amikor négylábú, szőrös barátainkat ünnepeljük – október 4. az állatok világnapja

1931 óta október 4-én ünnepeljük az állatok világnapját. Ezen a napon a felelős állattartás és a vadon élő állatok védelme van a középpontban. Szeretett kedvenceink életünk részei, boldoggá tesznek minket, így joggal mondhatjuk, hogy a család teljes értékű tagjai, és ugyanúgy szeretjük őket, mint rokonainkat. És ahogyan megünnepeljük az ő születésnapjukat, vagy épp az anyák napját, ünnepeljük kisállatainkat is az állatok világnapján.

Kutyák leggyakoribb neurológiai betegségei

Az idegrendszer és betegségei mindig is nagy kihívást jelentettek az orvoslás számára. Ez érvényes négylábú barátainkra is. Az emberekkel ellentétben az állatok nem tudják leírni a tüneteiket, ezért a gondos megfigyelés nagyon fontos. Előfordulhat, hogy a neurológiai tünetek kutyáknál ijesztő formában, hirtelen jelentkeznek, ezért minden tulajdonosnak tudnia kell, mit jelenthetnek. Ráadásul előfordulhat, hogy egy neurológiai betegség tünetei először csak enyhe formában jelentkeznek, és ha ezeket a korai jeleket nem vesszük észre, mire orvoshoz kerül a kutya, már nehéz lesz rajta segíteni. Ezért minden, akár a legenyhébb tünet jelentkezésekor is konzultálni kell az állatorvossal. Az alábbi cikk erről a bonyolult témáról, a kutya neurológiáról szól.
Macskám van Nyulam van Kutyám van